20090309

week'toriAl35bis. Despre românii lui Umberto Eco

Trecând astăzi prin presa noastră am dat peste un comentariu referitor la un articol al lui Umberto Eco despre români, apărut în presa italiană de vineri, intitulat Maledetti romeni, adică, în traducere, Nefericiţii români. Puteţi citi articolul profesorului aici.

Articolul mi se pare demn de semnalat în măsura în care Umberto Eco este unul din marii gânditori contemporani şi în măsura în care poziţia exprimată în editorialul respectiv este obiectivă şi justă. Articolul este în limba italiană, dar cred că nu e foarte greu de înţeles chiar dacă nu cunoaştem limba respectivă, aşa că vă invit să îl consultaţi. Mie mi s-a părut un articol foarte bun.

Grazie, Professore.

Rămâne să vedem în ce măsură acuzaţiile aduse românilor din Italia sunt totuşi justificate. Am impresia că acest subiect nu este reflectat obiectiv în presa noastră - nu cred că ne putem disculpa întru totul de astfel de acuzaţii şi cred că autorităţile române trebuie să îşi asume totuşi o anumită responsabilitate faţă de unele acte reprobabile comise de cetăţeni români în spaţiul EU. În plus, nu toţi italienii sunt antiromâni şi, după cum arată articolul profesorului Eco, nu toată presa italiană este anti-românească.

Ştim să operăm nuanţele necesare, sau cădem (şi noi, cum au căzut deja politicienii italieni şi presa finanţată de ei) în extreme?...

No comments: