20080124

week’toriAl.12 vă invit să boicotăm Opera Naţională din Bucureşti

Precizez: nu este vorba de instituţia în sine (prizonieră), sau de angajaţii ei (victime), ci de persoana actualului director.

Pe scurt: ieri a răzbătut în presa centrală informaţia conform căreia, nu cu mult timp în urmă, clădirea Operei a fost închiriată de către actualul director, timp de o oră (contra sumei de 500 de lei) unui impresar, pentru turnarea unei manele... Aşadar, ca să nu lungim vorba, în locul în care te aştepţi să asculţi Verdi, Donizetti sau Ceaikovsky, dai peste producţii din categoria "Puştiu' de Aur" sau "Copilu' Minune". Nici măcar nu trebuie să mergi la faţa locului, ajunge să priveşti la TV.

Nu discut cuantumul sumei. Dacă ar fi să o fac, aş spune că, de-aş fi aflat la timp, aş fi dat eu banii aceştia din buzunarul meu, pentru ca o asemenea batjocură să nu se întâmple. Aş mai spune, poate, că Opera nu e orice sală de conferinţe a unui hotel (fie el şi unul de cinci stele), ca să fie închiriată oricui plăteşte. De reţinut însă că suma respectivă nu acoperă nici măcar salariul unui angajat, fără a mai vorbi de costurile vreunei producţii, de exemplu.

Scriind aceste lucruri, nu sunt un ziarist care caută senzaţionalul. Sunt un simplu diletant care a fost la Opera din Bucureşti de câteva (zeci de) ori, începând de la 17 ani, căruia îi plac foarte mult operele lui Puccini şi muzica de balet a lui Prokofiev, şi care se mândreşte cu autograful primit de la Angela Gheorghiu cu ocazia concertului de Crăciun din 2004. În altă ordine de idei, am prieteni care sunt solişti la Operă şi încerc să îmi imaginez cum se simt zilele astea, încerc să mă pun în pielea lor, ştiind cu cine au împărţit, fără voia şi ştiinţa lor, scena.

Şi, mai ales, am prieteni pe care i-am dus la Operă de mai multe ori, oameni frumoşi şi deştepţi, dar care nu nimeriseră până atunci în acel loc "de cultură". Iar acum, din cauza acestui director, îmi dau seama că nu voi mai putea să îi duc pe prietenii mei acolo - acest lucru ar presupune să girez în alb pentru o respectabilitate care nu (mai) există.

De aceea, vă invit să boicotăm Opera din Bucureşti, atât timp cât ea va fi condusă de actualul director. Personal, nu voi mai cumpăra bilete şi nu voi mai participa la evenimente de niciun fel la Opera Română, atât timp cât directorul actual al Operei nu îşi dă demisia, în urma prejudiciilor de imagine cauzate. Cum să calci într-un loc condus de un director pentru care opera şi maneaua valorează la fel de mult?

Vă rog să mă sprijiniţi, răspândind apelul meu.

Vă mulţumesc în mod anticipat, tuturor.

1 comment:

BĂNĂŢEANU said...

promit ca scriu si la mine maine. Foarte urat ce s-a intamplat, rusine. Am vazut si lista cu filme din dreapta. O sa le iau la rand si care imi suna mai bine si depinde ce gasesc pe net, o sa ma uit la ele.