20091007

descriptum35. Pegma

stare: bine
soundtrack: BT & Jan Johnston - mercury and solace

Printre alte lucruri, azi am trecut din nou, după destul timp, printr-un anticariat tocmai deschis, aflat dealtfel în curs de amenajare. Mă aşteptam să nu fie lume, dar anticariatul era plin, şi lumea cumpăra - ceea ce a constituit o plăcută şi surprinzătoare senzaţie.

Am cumpărat şi eu (deşi nu mă prea laud cu banii, ca să fiu cu totul sincer). În general cărţile au fost ieftine, mai puţin ediţia Operelor lui Antim Ivireanu îngrijită de Gabriel Ştrempel - o comoară pe care am cumpărat-o cu numai 30 de lei (o citisem deja şi ştiam cât de valoroasă e). A propos - o limbă română mai frumoasă şi mai expresivă decât a lui Antim şi a lui Varlaam nu am întâlnit până acum. Întâlnirea a avut loc demult: eram elev în clasele primare, primisem cadou o crestomaţie literară ca premiu de sfârşit de an şcolar şi am citit-o până am rupt-o. Asta prin 1988 sau 1989. Erau acolo prezentaţi şi (foarte, prea) mulţi scriitori vânduţi dictaturii, care nu aveau ce căuta într-o astfel de lucrare, dar paginile din Didahii mi-au tăiat răsuflarea prin frumuseţea lor, iar contrastul era total.

Citez un paragraf din Didahii: Pre Dumnezeu nu vom să-l ascultăm, la cele ce ne învaţă să facem, pentru binele şi folosul nostru cel sufletesc, ce ne par, învăţăturile lui, grele şi rele şi pentru aceea nu-l cinstim, ca şi când ni-ar fi vrăjmaş de moarte. Iar pre oamenii cei ce nu să tem de Dumnezeu, nici să ruşinează de feţele omeneşti îi ascultăm la cele ce ne învaţă să le facem, spre pierzarea sufletelor noastre şi spre necinstea noastră şi spre a ne cleveti toţ şi a ne blestema pentru nedreptăţile ce facem; şi priimim învăţăturile lor cu dragoste şi le facem cu mare pohtă şi ne bucurăm de iale, ca de mare avuţie şi-i lăudăm cătră toţ, ca pre nişte priiateni şi făcători de bine şi-i cinstim pentru căci ne răpun sufletele, cu învăţăturile lor, mai vârtos decât pre Dumnezeu, carele pofteşte pre toţ oamenii să se mântuiască. (din Cuvânt de învăţătură la Preobrajenia [Schimbarea la Faţă a] Domnului Nostru Iisus Hristos, ~ 1710, în: Antim Ivireanu, Opere, ed. Minerva, Bucureşti 1972, p. 81)

Căutaţi cartea şi cumpăraţi-o. Recomand cu mult drag. Am mai cumpărat André Frossard - Dumnezeu există, eu l-am întâlnit (căutam cartea mai de mult, pentru că e scrisă de un convertit la creştinism dinspre comunism, membru al Academiei Franceze), pentru un preţ ridicol de 7 lei; Leszek Kolakowski - Religia; Mircea Florian - Arta de a suferi; şi, pentru 2 lei, William Somerset Maugham (unul din scriitorii mei preferaţi) - Luna şi doi bani jumate. Cultura costă puţin zilele astea, după cum se vede; aşadar să cumpărăm cât mai multă.

Cum încă citesc Kalevala (sunt la cântul XIX), cărţile vor poposi pe raft pentru moment. Le voi avea drept companioni începând, cel mai probabil, cu săptămâna viitoare. Întâlnirea cu aceste cărţi, însă, mi-a transfigurat ziua. Ceea ce vă doresc din inimă şi vouă.


2 comments:

Prestatorul said...

felul in care ai povestit de achizitionarea cartilor m-a facut sa-mi amintesc de momente similare - cu ani in urma resimteam si eu aceasi satisfactie cand ma-ntorceam acasa cu volume sub brat
Ma simteam precum un pescar ce-si cara prada !

str53 said...

Prestatorul -

mulţumesc frumos pentru comentariu. mă bucură că pot prilejui amintirea unor momente atât de plăcute.