20090517

Eurovision

Ieri seară nu am avut dispoziţia să ies din casă şi să vizitez muzeele din Bucureşti, aşa că am urmărit live pe internet finala Eurovision.

Am rămas cu impresii amestecate. Nivelul general mi s-a părut bun (mai bun decât în 2007 sau 2008, cam la fel de bun ca în 2006), iar unele piese m-au uns la inimă. Topul meu personal arăta aşa:

1. Franţa (foarte faină vocea lui Patricia Kaas, piesă bună, păcat de prezentarea scenică minimalistă care a coborât piesa bine de tot la voturi);

2. Estonia, care a venit cu o piesă foarte frumoasă şi foarte bine aranjată. Mda, e totuşi adevărat că majoritatea voturilor luate au venit pentru ochii frumoşi ai solistei şi în virtutea vecinătăţii;

3. Moldova, care a venit cu o prelucrare folclorică frumoasă. Plus, prezenţa scenică a solistei a fost OK; la fel şi vocea. Mi s-a părut ciudat totuşi că dansatorii păreau să danseze mai degrabă cazacioc decât horă. Chiar şi în condiţiile votului aşa cum a fost el făcut, locul 14 pentru Moldova mi s-a părut injust;

4. Islanda;

5. Malta, pentru vocea solistei;

6. Portugalia, pentru autenticitate şi simplitate - o piesă la care mi-a fost drag să mă uit;

7. UK.

În topul meu figurează, în plus, Irlanda, Polonia şi Slovacia, care din păcate nu au intrat în finală.

În rest piese aşa-şi-aşa. Nu mi-a plăcut prea mult piesa câştigătoare a Norvegiei, care mi s-a părut sterilă (şi chiar nu reuşesc să înţeleg cum a reuşit să adune aproape 400 de puncte), iar unele piese au fost oribile. În primul rând turcismele, în al doilea rând prezentarea extrem de vulgară, din punctul meu de vedere, a Ucrainei.

Cât despre piesa noastră... intră cu brio în categoria de turcisme, bun, cu puţină poleială etno. Chiar e o marcă identitară pe care vrem să o promovăm? Am mai făcut lucrul acesta odată, la Istanbul, cu I admit - am obţinut cam acelaşi rezultat. Nu am învăţat nimic, şi asta e cu atât mai paradoxal cu cât la selecţia naţională publicul alesese altfel.

Câtă vreme vom continua să trimitem astfel de piese - ceea ce e cu atât mai ilogic, când te gândeşti că avem de unde trimite piese bune (nu neapărat câştigătoare, dar cel puţin piese care să nu ne facă să roşim), aşa cum au fost anii trecuţi sistem, Mihai Trăistariu sau Nicola (întâmplător sau nu, piese dance) - ar trebui să ne aşteptăm tot la clasări în jurul locului 20. Iar asta ...dacă vom ajunge în finală.

1 comment:

IoanaFK said...

We want Tarja! We want tarja! :D