20081115

cinematographeum10. festival de film

Poate ştiaţi, poate nu, în România există un festival de film care se adresează exclusiv angajaţilor companiilor. Se numeşte Teacher's film festival, iar luni va avea loc cea de a treia gală anuală a laureaţilor Teacher's.

Ce înseamnă de fapt Teacher's film festival? Înseamnă că se ia o listă de filme celebre, din care alegi unul, pe baza căruia aduni o echipă, te resituezi faţă de poveste (aici intervine libertatea de a alege dacă urmezi povestea originală, dacă spui aceeaşi poveste, dar altfel, sau dacă schimbi povestea) şi faci un material care să nu dureze mai mult de 7 minute. Cu alte cuvinte, un film de scurtmetraj.

Să nu credeţi că e simplu să faci un film de scurtmetraj. Subsemnatul a avut anul trecut ocazia de a produce un film, şi a trecut pe rând prin toate posturile imaginabile şi inimaginabile :) A fost şi scenarist, şi producător, şi actor, şi sunetist, s-a ocupat de catering, locaţii sau costume, păstrând în cele din urmă două responsabilităţi: cea de producător şi cea de autor al coloanei sonore.

Spun numai ce a însemnat să creez o coloană sonoră pentru un film de 7 minute (responsabilitatea de producător a fost teribil de complexă şi, dacă îmi amintesc bine, i-am dedicat mai demult o postare, aşa că nu o menţionez acum). Întâmplător, filmul ales era un musicall. Am trecut prin toată colecţia mea de muzică în momentul în care am aflat că mă voi ocupa de coloana sonoră şi am ales piesele care mi se păreau potrivite. După aceea am început să selectez piesele (care nu încăpeau pe un CD de date), păstrând 4 variante diferite de soundtrack (una foarte dură, una cu muzică exclusiv clasică şi două intermediare).

Ulterior, coregrafa a venit cu anumite idei care cereau anumite piese - piese care au trebuit integrate în total. Pe de altă parte, una din actriţele principale a interpretat chiar ea o piesă - I put a spell on you - ceea ce a însemnat creerea unui negativ şi înregistrarea piesei în studio. Iar la urmă, mixajul, care a fost extrem de laborios, pentru că tot ce însemna sunet a fost refăcut. În 7 minute de film am folosit mai mult de 10 piese (genurile variind între: muzică clasică, trip-hop, jazz, muzică electronică, tango, blues şi rock), din care una reinterpretată, una dublată şi mai multe folosite pentru coregrafie. Totul pentru a sugera stări interioare sau pentru a completa imaginea.

Însă acest ghiveci stilistic s-a dovedit fiabil: am luat premiul pentru coloana sonoră - e şi ocazia cu care a fost luată poza existentă în acest moment pe fundalul blogului :)

De fapt, dincolo de competiţia cu tine însuţi (faptul de a produce în timp util un film), apare ulterior competiţia cu celelalte companii - anul acesta sunt 25, printre care: Cosmote, IBM, ING, Renault, Tabu sau Xerox. Dincolo de bugetele acordate filmelor, dincolo de ideea de team building, rămâne faptul de a reuşi sau nu să creezi ceva care să se distingă faţă de competitori prin originalitate. Ambiţia aceasta este esenţială - şi acesta e, până la urmă, principalul merit al iniţiatorilor acestui festival.

În 2006, câştigătoare a fost asociaţia Erudio alumni, cu Codruţ I. Paru, o ecranizare după Forrest Gump, iar în 2007 Xerox România, cu The check-in, remake în cheie ironică după The terminal. Cine va fi, oare, învingător în 2008?...

Pentru mai multe detalii, mergeţi aici.

No comments: