20081031

melum10. pet shop boys

Bună seara :)

După cum ştiţi, săptămâna trecută am lansat o campanie de sprijin pentru muzică. Indiferent de rezultatele de până acum, ea continuă. Dacă nu am convins cu BT ( :( ), sper să vă placă mai mult o trupă oarecum mai cunoscută.

E vorba de pet shop boys. Iar albumul pe care îl puteţi obţine săptămâna aceasta este Introspective (1988). Cu menţiunea că e vorba de un dublu CD remasterizat, care conţine, pe lângă albumul original, piese adiţionale, remixuri şi piese inedite, alături de o broşură de 36 de pagini cu interviuri, texte şi fotografii în exclusivitate. Dealtfel, am cumpărat acest extraordinar dublu album (care seamănă, datorită copertei, cu o bandă veche de magnetofon, ceea ce mă face nostalgic) în 2001, anul apariţiei lui, la Amsterdam.

Pentru a intra în posesia lui, vă rog să răspundeţi la următoarea întrebare: Credeţi că se poate impune muzica bună în România? Aştept comentarii.

Pentru inspiraţie, un videoclip pe care îl priveam fascinat în 1990, pe prima casetă video a familiei mele - motivul pentru care pet shop boys e, pentru mine, una din trupele copilăriei:

domino dancing

20081029

descriptum11

20081029 miercuri Bucureşti

Sunt iar pasăre de noapte azi. Pentru că sunt, din nou, prea obosit încât să adorm la o oră decentă. Dar aşa a fost toată ziua, mă trezisem deja obosit de dimineaţă şi deabia m-am apucat de lucru, după ce am zăcut o jumătate bună de oră în pat.

Aşa că ascult Georg Friedrich Handel - Solomon - şi încerc să trag concluzii legate de ultimele lecturi. Am citit ceva din Gorki şi Gorbatov, am trecut pe curat însemnările după Sacrul şi profanul al lui Eliade, ultimele zile, iar la rând sunt Cioran, Heidegger şi Nietzsche. Încă nu am terminat Greene. Offf, iar în week-end iar voi alerga de colo până colo...

Atunci când am ieşit în oraş zilele astea, am văzut oamenii speriaţi. Prietenii mei vorbeau despre atacul asupra leului şi despre atacurile la adresa economiei noastre, făcute cu presa şi cu agenţiile de rating. Da, agenţiile acelea care NU au prevăzut falimentul marilor bănci americane, care NU au prevăzut falimentul Islandei sau al Ungariei, au scăzut în schimb ratingul nostru de ţară într-un asemenea hal încât acum România este singura ţară din EU în care - din punctul de vedere al agenţiilor respective de rating - nu trebuie să investeşti, iar dacă ai cumva bani investiţi în România, să îi muţi repede în Ungaria sau Bulgaria, care au ratinguri mai bune, deşi economiile le sunt, sincer, cam pe butuci (spun asta fără să mă bucur de răul vecinilor).

Dar asta nu e mare lucru, de fapt. Lasă, să fim noi sănătoşi şi cu ratingul mic, pentru că Ungaria este prima ţară membră EU care ajunge să se împrumute (şi) de la FMI, primind în total o sumă de vreo 25,000,000,000 dolari. Presupun că, la suma asta, nepoţii vor plăti ultima rată. Pentru comparaţie, datoria publică a României este acum de 11 miliarde de euro.

Îmi amintesc cum decurgeau vizitele oficialilor de la FMI la noi acum vreo zece ani: erau primiţi ca nişte şefi de stat; şi mai mult de atât, îmi amintesc cât s-au lăudat cei din PSD că au fost în stare să ducă la capăt un acord cu FMI. Ştiu însă că primele relaţii ale României cu această instituţie datează de prin anii '70. Vă reamintesc că în 1982 România era declarată în incapacitate de plată, iar FMI-ul nu era străin de povestea asta - prima parte a articolului meu mai vechi despre globalizare şi credinţa religioasă explică de ce.

De fapt, pe mine personal nu prea văd cum să mă afecteze deocamdată criza, pentru că nu am niciun fel de rate şi, pentru moment, nu sunt angajat cu normă întreagă undeva. Nu cred că permisul de acces la BCU va fi mult mai scump ca anul trecut, iar taxa de studii e aceeaşi. Mă aştept însă să crească preţul la gaze şi evident, preţul la alimente.

În fine. Sunt bucuros pentru campania de sprijin pentru muzică iniţiată pe blog. Mă simt mai împăcat cu mine însumi din cauza asta, mă simt mai util. Îmi pare totuşi rău că până acum nu a apărut niciun doritor de BT. Dar mai sunt câteva luni de campanie. Nu e timpul pierdut.

Kyrie eleison. Kyrie eleison. Kyrie eleison.

20081027

week'toriAl.24 intră în campanie!

Nu este vorba de campania electorală.

Ci de o campanie în favoarea muzicii.

Ne plângem foarte mult de subcultura din jur şi de neputinţa noastră de a schimba ceva, pentru că, poate, nu ne interesează cu adevărat. Nu ne prea pasă nici că muzica bună moare din cauza subfinanţării generate de nerespectarea drepturilor de autor, pentru că preferăm să descărcăm muzica de pe internet. Iar dacă artiştii de dincolo se descurcă într-un fel sau altul, artiştii din România sunt atinşi serios de nerespectarea copyright-ului.

Muzica proastă se extinde de multe ori şi pentru că e mai ieftină. Pe de altă parte, nu găsim întotdeauna cea mai bună muzică pe internet, nici chiar piratată. Cred că aceste două probleme pot fi combătute.

Modul prin care înţeleg să încerc să fac ceva este iniţierea acestei campanii: CDuri originale (eu) contra interes pentru muzica bună (voi). Nu va trebui nici să cumpăraţi muzica la preţuri mari, nici să o descărcaţi de pe net. Dacă vreţi să participaţi, va trebui, în schimb, să puneţi de la voi puţină creativitate. Iar eu vin cu CDurile - unul săptămânal - pentru că atât pot să fac.

Campania de sprijin pentru muzică va dura până în 2009. Cu o singură condiţie: să nu fie un glas în pustiu. Cu alte cuvinte, să aibă un feedback.

20081025

cinematographeum07. Casshern

Filmul pe care îl recomand azi este o producţie japoneză a anului 2004.

De fapt, Casshern nu este pur şi simplu un film, pentru că el împrumută foarte mult din tehnica de lucru a anime-urilor - nu doar datorită tehnicii de filmare folosite (blue/green screen), ci şi datorită temelor. Iar acest lucru nu constituie o surpriză, dacă ne gândim că sursa de inspiraţie a producţiei este chiar un anime, Neo-Human Casshern din 1973.

Povestea este una cu tentă SF: într-un viitor distopic, omenirea încearcă să îşi revină după sfârşitul unui război distrugător. Un om de ştiinţă japonez anunţă descoperirea unui tratament genetic pentru reîntinerirea celulelor corpului uman şi primeşte sprijin guvernamental pentru cercetare. Dar, în timpul cercetării de laborator, se întâmplă un accident în urma căruia apare o rasă mutantă - iar această rasă mutantă, persecutată de autorităţi, îşi propune distrugerea omenirii. Singurul obstacol în calea acestui plan este Casshern (Gardianul).

Însă Casshern rămâne un film. Şi asta datorită mesajului etic (şi profund pacifist) pe care îl transmite. Convieţuire. Nu sunt multe anime-uri care să ne propună acest mesaj. Din păcate, nici filme nu mai sunt prea multe de felul ăsta. Sincer, oarecum, Casshern m-a trimis cu gândul la Solyaris. Pentru că ambele filme combat (cu mijloace comparabile) aroganţa culturală şi autosuficienţa. dar şi pentru că ambele filme îţi solicită răbdarea destul de mult, dacă ai crescut în anii 2000 :)

20081024

melum09. concurs

M-am gândit la o formă prin care să vă recompensez pentru faptul că îmi jertfiţi din timpul vostru şi vizitaţi blogul meu, atunci când aţi putea face atâtea alte lucruri. Mi-a luat ceva timp, însă am ajuns la o concluzie.

Scopul acestei rubrici este de a promova muzica bună, indiferent de gen. Ei bine, de acum înainte nu voi mai promova muzica bună doar prin postarea unei piese şi a unui scurt comentariu, ci voi pune la bătaie câte un CD original din colecţia proprie. În fiecare săptămână. Acesta e modul în care înţeleg să apreciez munca deloc uşoară a artiştilor (adevăraţi). În acest fel, voi câştiga şi eu, veţi câştiga şi voi, va câştiga şi muzica bună în general.

Astăzi, premiul este nemaipomenitul album escm (electric sky church music), al lui BT, produs în 1997. Căştigător va fi cel sau cea care - adăugând un comentariu acestei postări - (îmi) ne va explica de ce îi place BT, sau de ce îi place muzica trance în general. Dar asta, în modul cel mai expresiv cu putinţă, şi nu neapărat în multe cuvinte. Termen: până vinerea viitoare. Textul câştigător va fi publicat pe blog, dacă va exista acceptul autorului.

Pentru inspiraţie la scris, adaug principalul motiv pentru care iubesc escm: remember...

Aştept eseurile voastre. Succes.


PS. Pentru a putea fi contactaţi, vă rog să lăsaţi în comentariile voastre o modalitate de contact (adresă mail sau nr. telefon). Aceste informaţii vor fi şterse la moderarea comentariilor.

Din respect pentru artişti, să le protejăm drepturile de autor.

20081023

descriptum10

20081023 joi Bucureşti

Am început să încerc să mă trezesc dimineaţa. Pentru că, de obicei, stau nopţi lungi în faţa monitorului de laptop. Uite aşa învăţ că, dacă stau noaptea, am linişte din partea celorlalţi, iar lumea mea mică poate avea o expansiune mai mare decât în timpul zilei (bineînţeles, cu condiţia ca expansiunea sonoră să fie controlată de o pereche de căşti - lucru pe care, înţelegându-l în cele din urmă, mi-am luat căşti noi. Pentru că handsfree-ul de la al meu SE k800i trebuie să aibă, ca orice produs Sony, ceva special, iar în cazul de faţă este mufa....), şi chiar îmi place faptul de a fi liniştit. Sunt în elementul meu şi nu e vorba de un moft, ci de o necesitate.

Mai ales când oraşul în care trăiesc se cheamă Bucureşti, unde locuiesc într-un cartier muncitoresc. Deabia aştept să îmi termin studiile - după aceea mă voi gândi serios dacă rămân aici sau nu. M-am şi gândit unde aş vrea să plec. Prima opţiune ar fi Timişoara, apoi Braşovul şi Clujul (şi Sibiul), apoi Sighişoara, apoi cam orice oraş mare din Ardeal. Dorinţa de a mă întoarce la Bistriţa (adică, acasă) mi se estompează de fiecare dată când ajung acolo şi văd cum (nu) este administrat oraşul. Bun, şi mai sunt nişte variante afară: Viena - care îmi place enorm - poate Amsterdam, poate Vancouver în Canada... dar dacă plec din ţară vreau să mă întorc după câţiva ani. Însă pentru a pleca trebuie să vând casa, şi asta ar fi o poveste cu dus şi întors.

Ei bine, de curând am nimerit pe partea cealaltă a nopţilor lungi - orice lucru are avantaje şi dezavantaje. Mai precis, de când mi-am adus aminte că, citind mai mult de 100 de pagini pe monitor în câteva ore, te poate lua durerea de cap, şi evident te ustură ochii. Lucrurile astea sunt mai evidente noaptea. În plus, mi-a trecut ieri prin cap şi argumentul lui Schopenhauer despre dimineaţă (e de găsit în Aforismele sale, traducerea lui Maiorescu, p. 112, Vestala, Bucureşti 2005): Adevăratul timp al meditărilor este dimineaţa, care şi dealtminteri este timpul nemerit pentru orice fel de lucrare, fie intelectuală, fie trupească. Căci dimineaţa este tinereţea zilei; toate sunt atunci vesele, proaspete şi uşoare, omul se simte în putere şi are toate facultăţile lui la deplină dispoziţie; de aceea să nu şi-o scurteze sculându-se prea târziu, nici să şi-o piardă în ocupaţii sau conversări zadarnice, ci să o privească ca o chintesenţă a vieţii şi oarecum să o sărbătorească.

Ultimul argument, şi poate cel mai puternic, este oboseala care m-a cuprins ieri seară. E adevărat că citesc mult perioada asta, însă de fapt toată lectura pe care o fac nu este altceva decât suportul necesar pentru studiu. Şi totuşi, pentru mine este ceva absolut îngrijorător să pic de somn pe la zece seara, chiar şi după 9 ore de efort intelectual intens - mă apucasem ieri de teza de doctorat în istorie, susţinută la Universitatea Michigan în 2004, a lui Peter Greene despre cultul Sfinţilor în Biserica Ortodoxă Rusă. Am parcurs un sfert din ea, şi ce m-a impresionat cel mai mult a fost bibliografia folosită - nici măcar nu am îndrăzneala să fac comparaţia cu unele teze de la noi.

E adevărat că nu e o senzaţie nouă. Îmi amintesc cum a fost când S. a venit în România, în 2004, şi a predat un curs despre istoria Bisericii Ortodoxe Ruse. Avea doctorat făcut pe temă (în istorie) în State, şi stătuse şi el mult timp prin arhivele de la Moscova. Bineînţeles, vorbea rusa la perfecţie. Eu îmi făceam teza de licenţă fix pe subiectul ăsta, în condiţiile în care materialele disponibile în ţară erau (şi sunt) foarte puţine - de fapt, o singură carte, cu documente, la Biblioteca Naţională, în rusă (minusul meu: nu vorbesc rusa). L-am întrebat dacă are ceva material, iar S. a venit la cursul următor, după o săptămână, cu două sacoşe mari pline cu material de ultimă oră despre subiect - inclusiv colecţii de documente. Şi, când s-a întors în State, a stăruit să mi le dăruiască....

Aşa se face că licenţa mea a ajuns un monstru de 200 de pagini, documentat beton, în condiţiile în care nu am reuşit, în cele două luni rămase până la susţinerea tezei, să folosesc decât o parte din material - care îmi prinde foarte bine la teză. Chiar mă gândeam zilele astea dacă nu ar fi bine să încerc să trec prin nişte arhive. În fond, cu toate că sunt în sociologie, metoda mea de cercetare este analiza istorică. Dar întâi şi întâi trebuie să folosesc materialele pe care le am în casă, iar asta va mai lua ceva timp.

Mă apuc de treabă acum. Azi trebuie să scot însemnările de pe trei cărţi. Poate voi duce şi teza lui Greene până la jumătate (are 523 de pagini, iar eu am rămas ieri la pagina 115). Sper :)

Kyrie eleison. Kyrie eleison. Kyrie eleison.


PS: vineri, 20081024.1058. Mda, uite că, de distrat ce sunt, încep să apăs pe comenzile greşite. În loc să public, am salvat. Shame on me. Acum, publicaţi postare.

20081019

week'toriAl.23

Mă gândeam la început să vorbesc în editorialul de azi despre chestiuni economice, sau - eventual - despre cum şi-au bătut joc parlamentarii noştri încă o dată de ideea de proprietate, considerând că scoaterea completă a lui Ion (Ilici) Iliescu de sub urmărire în cadrul dosarului Mineriadelor era un fapt oarecum previzibil - care nu mai poate genera altceva decât lehamite.

Intenţiile mi-au fost date peste cap de declaraţia de sâmbătă a liderului UDMR, Marko Bela, care a spus, la Târgu Mureş, ceva de genul: "Noi considerăm că copiii maghiari trebuie să înveţe în mod obligatoriu limba română. Dar în unele localităţi şi zone, în Târgu Mureş, sau în Miercurea Ciuc sau în Sfântu Gheorghe, şi în cazul copiilor români ar trebui să fie la fel".

În primă instanţă am rămas nedumerit, gândindu-mă că liderul UDMR a uitat în ce fel de ţară trăieşte - stat naţional cu o singură limbă oficială, prin Constituţie. Adică, să tot propui legi cu obligativitatea învăţării unei limbi minoritare - legea va fi declarată automat neconstituţională. Şi mă minunam de tupeul acestui lider politic, care începea să îmi semene cu un lider al extremei drepte româneşti pe care o vreau cât mai repede afară din Parlament.

După aceea mi-am amintit brusc că suntem la o lună şi câteva zile de alegeri, că cetăţenii români de etnie maghiară sunt din ce în ce mai puţini şi totodată din ce în ce mai dezamăgiţi de modul în care UDMR îi reprezintă, ba pe deasupra mi-am dat seama că Marko Bela mai făcuse astfel de declaraţii şi cu alte ocazii, dar întotdeauna înainte de diferite scrutine parlamentare. Aşa că m-am liniştit de tot.

Şi totuşi, chestiunea merită privită cu ceva mai multă atenţie. De ce şi-a ales Marko Bela o astfel de temă? Evident pentru că, din punctul său de vedere, această propunere concretizată într-un proiect de lege, chiar şi respins, îi va aduce înapoi voturile românilor de etnie maghiară dezamăgiţi de incompetenţa UDMR manifestată de-a lungul a 12 ani de guvernare. În zonele în care UDMRul a avut puterea decizională în mână de la schimbarea regimului politic încoace, lipsa de rezultate se vede: Harghita şi Covasna au un PIB care scade într-un asemenea ritm încât ameninţă serios poziţia codaşă a Vasluiului, ocupată în clasamentul PIBului pe judeţe.

Nişte oameni sărăciţi şi rupţi de restul societăţii pot fi mult mai uşor radicalizaţi. Dar a întreprinde acest lucru mai înseamnă ceva: liderii UDMR nu sunt cu nimic mai buni decât liderii celorlalte partide politice parlamentare. A propune ca populaţia majoritară să fie OBLIGATĂ să înveţe limba unei minorităţi este o enormitate, cu nimic mai prejos decât gafele unui Cioroianu sau Adomniţei. Şi ea marchează o deturnare a ideii de dialog intercultural (dialog care trebuie să existe în zonele de confluenţă), spre o idee artificială de imperialism cultural al unei minorităţi.

Astfel că nu îmi rămâne decât să îmi exprim speranţa că declaraţia respectivă nu îi va învrăjbi pe români şi pe românii maghiari. Să îmi exprim speranţa că cei din urmă se vor sătura să fie reprezentaţi pe degeaba în Parlament de aceleaşi figuri. Dar şi să îmi exprim speranţa că electoratul se va prezenta la vot într-un număr suficient de mare pentru ca UDMRul să nu mai acceadă în Parlament - aşa cum a reuşit, in extremis, în 2004.

Sunt ardelean, iar în familia mea există şi unguri, pe care îi iubesc chiar mai mult decât pe restul (pentru că sunt oameni deosebiţi). Prima mea iubire avea mamă maghiară. Am destui prieteni maghiari, tot aşa cum am prieteni evrei şi ruşi. Dar timpul partidelor formate pe criterii etnice - şi a unor dezbateri cu totul gratuite generate de declaraţii iresponsabile - a trecut de mult.

20081018

cinematographeum06. big fish

Este probabil unul din cele mai bune zece filme ale anului 2003.

Cu toţii am avut în viaţă, cred, întâlniri cu persoane născute pentru a povesti celorlalţi cât de buni sunt şi cât de norocoşi sunt interlocutorii lor că au de-a face cu ei. Poate unii avem şi rude care se încadrează aici, servindu-ne detaliile fantastice ale unei vieţi încărcate cu momente extraordinare.

Filmul tocmai asta ne comunică - relaţia tensionată dintre un fiu, ajuns matur, şi tatăl grav bolnav. Sătul de nenumăratele poveşti fantastice repetate la infinit ale tatălui său, fiul încearcă să separe realul de imaginar, acum, în ceasul al doisprezecelea. Dacă reuşeşte sau nu, decideţi voi. Din punctul meu de vedere, decizia e luată deja în momentul în care devine clar faptul că filmul îşi propune să fie un basm - chiar dacă unul pentru oameni ceva mai mari :) Iar motto-ul filmului este: the story of my life....

Filmul este nu doar un basm. Caracteristici pe care le-aş considera potrivite ar fi: poetic, înduioşător, alegoric, captivant, magic, câteodată comic şi întotdeauna profund uman.

Pe partea distribuţiei, îi putem găsi pe Albert Finney, Jessica Lange, Billy Crudup, Ewan McGregor (al căui joc m-a impresionat cel mai tare), Helena Bonham Carter (care s-a achitat cu brio de o sarcină foarte complexă), Danny DeVito sau Marion Cotillard. Un cuvânt de laudă pentru regizor (filmul e foarte bine construit) şi pentru soundtrack.

PS: mi-e sincer ciudă că filmul nu a luat niciun premiu, pentru că ar fi meritat atât de mult. Mă consolez însă cu faptul că filmul e în top 250 pe imdb.